NONSTOP BALATON

A BALATON ESSZENCIÁJA

Kedves Olvasónk!

Szeretettel köszöntelek a magazin készítői nevében! Sárközi Csaba vagyok, a nonstopbalaton.hu alapítója és felelős szerkesztője.

A Balaton minden évszakban csodálatos. A nyári naplementék romantikus hangulata, a tavasszal virágba boruló mandulafák illata, az őszi túrák során felfedezett megannyi érdekes látnivaló és nevezetesség titkai, valamint a téli Balaton forralt boros korcsolyázásainak örömteli pillanatai együtt adják a Balaton esszenciáját, a felejthetetlen élményeket, melyek miatt imádjuk a Balatont. 

Szeretnénk mindezeket Neked is megmutatni. Ha velünk tartasz, tudni fogod, hogy merre indulj el, mit érdemes megnézni, és hogy hová ülj be finomakat enni. Tarts velünk, és elhozzuk neked a Balaton esszenciáját! 

Kövess itt is!

Facebook

Megosztás

Mit keresel?

Keresett kifejezés:
Program:







Hónap:











Ünnepek & Alkalmak:
Program kezdete:
Program vége:
Megye:
Régió:
Település:
Utazás, közlekedés:
Gasztro & Bor:













Szállás:




Spec. feltételek:






Kult. & Szórakozás:









Nevezetesség:










Kirándulás:























Sport & Élmény:























Vizes sportok:







Vizes élmények:







Gyógyászat:







Rekreáció:









Olvastad már?

Vitorlázás a múltban – Nagyítás-fotógaléria

2016.04.13.

Kalózok és az idén 120 éves vitorláshajó, a Kishamis, kemény szelek és makulátlan fedélzeti elegancia. A balatoni vitorlázást két világháború és a kommunizmus sem tudta megtörni.

Nagyításunkban a balatoni yollék és az 50-es cirkálók mellett a tó legszebb hajóinak mondott 30-as cirkálókat is megmutatjuk, „tudósítunk” korabeli Kékszalag versenyekről, ahol a Balaton minden legendás – és persze a mindennapos kisebb-nagyobb – vitorlása rajthoz állt és többnyire célba is ért.Vitorlázzon velünk a múltba.
fortepan_! 1890-es évek: Keszthely: kikötő, a parton a Hullám és a Balaton szálló, a háttérben, jobbra a Festetics-kastély. A felvétel 1895-1899 között készült.- vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

Az 1890-es évek második felében készült felvételen a keszthelyi kikötő partján felépült Hullám és Balaton Szálló látható, a háttérben, jobbra a Festetics-kastély. A hányatott sorsú szállodák közül a Hullám bizonyult szerencsésebbnek, a Balaton Szálló romos épülete az 1980-as évek óta üresen áll.

Fotó: © Fortepan / Budapest Főváros Levéltára

fortepan_! 1908: Keszthely: sónakkikötő, a vitorlás mögött a Sziget-strand és a hajókikötő látszik, háttérben a Keszthelyi hegység. - vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

1908-as felvétel a keszthelyi csónakkikötőről. A vitorlás mögött a Sziget-strand és a hajókikötő, a háttérben a Keszthelyi-hegység látszik.

Fotó: © Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór Cége

fortepan_! - 1930: Balatonfüred: Királyi Magyar Yacht Club - vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

1929. december 3-án öt vitorlásklub, köztük a képen látható Királyi Magyar Yacht Club megalakította a Magyar Vitorlás Yacht Szövetséget, amelynek első elnöke gróf Széchenyi Béla volt.

Fotó: © Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór Cége

fortepan_! -1935 - Kishamis vitorláshajó. vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

A Balaton jelenleg legöregebb, B-kutter típusú vitorlása, a Kishamis névre keresztelt hajó a Széchenyi család megrendelésére épült 1896-ban. A II. világháború során a legtöbb vitorlást felégették, a Kishamist azonban elsüllyesztették a füredi hajógyár munkásai, így sikerült megmentei. A kuttert az ötvenes években felújították, és a mai napig versenyeznek vele. A felvétel 1935-ben készült.

Fotó: © Fortepan / Turbéky Eszter

fortepan_! - 1957:  vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

Egy vas 50-es cirkáló 1957-ből. A Benacsek Jenő tervei alapján vasból és fából épült vitorlás versenyzésre és túrázásra egyaránt alkalmasnak bizonyult, 1987-ben elkészült az első műanyag változat is.

Fotó: © Fortepan / Szent-Tamási Mihály

fortepan_! - 1941 - Siófok: belső kikötő - vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

1941-es felvétel a siófoki belső kikötőből egy 30-as cirkálóról, a mentőöv alapján valószínűleg a Bohóról, a Kékszalag versenyek rendszeres indulójáról.

Fotó: © Fortepan / Dr. Ember Károly

fortepan_! - 1941 - Kékszalag vitorlásverseny Balatonfüred térségében. vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

Kékszalag vitorlásverseny Balatonfüred közelében 1941-ben. ''Egy 140-160 km-es navigációs verseny - a partok érintése nélkül - nagy figyelmet, hajós felkészültséget, vitorlázó tudást és egész embert kíván'' - így szólt a Hungária Yacht Klub eredeti versenykiírása 1934-ben.

Fotó: © Fortepan / Dr. Ember Károly

fortepan_! 1940: - 25-ös túrajolle vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

Az első 25-ös jollékat az 1930-as években építették Magyarországon, a vitorlásokba különböző kajütöt és felszerelést terveztek a kényelmi, túra-, vagy versenyszempontokat figyelembe véve. Képünkön egy túrajolle látható 1941-ből.

Fotó: © Fortepan / Dr. Ember Károly

fortepan_! - 1936: Tihany:  a Magyar Tudományos Akadémia Balatoni Limnológiai Intézete. Vitorláshajók felvonulása. vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

Vitorláshajók felvonulása 1936-ban Tihanyban a Magyar Tudományos Akadémia Balatoni Limnológiai Intézete előtt.

Fotó: © Fortepan / Somlai Tibor

fortepan_! 1943: Siófok: a MAC stégje a kikötőben - vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

Horgász a siófoki Magyar Atlétikai Club stégén, a háttérben egy balatoni dingi.

Fotó: © Fortepan / Dr. Ember Károly

fortepan_! - 1943 - vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

Vitorlák és kötelek 1943-ból.

Fotó: © Fortepan / Dr. Ember Károly

fortepan_! - 1962: kalóz vitorlás a kikötőnél.- vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

Egy kalóz 1962-ben, háttérben a Tihanyi Apátság épülete. A német Carl Martens tervei alapján épült stabil, tágas, könnyen karbantartható modell gyorsan elterjedt, Magyarországon 1942-ben rendezték az első kalózbajnokságot.

Fotó: © Fortepan / Dr. Tóth Károly

fortepan_! - 1959: kikötő- vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

Reggeli rutin a siófoki vitorláskikötőben 1959-ben, a háttérben egy vas 50-es cirkáló.

Fotó: © Fortepan

fortepan_! 1968: Siófok: kilátás az Európa szállóból. - vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

Kilátás a siófoki Európa szállóból (1968).

Fotó: © Fortepan / Mészáros Zoltán

fortepan_! 1964: Tihany: Gödrös - vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

Tihany, Gödrös: korabeli modellvitorlások 1964-ben.

Fotó: © Fortepan / MHSZ

fortepan_! 1979: -  Balatoni vitorlázás az Uranusz vitorláson, háttérben a Bleoiannisz motoros hajó. vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

Balatoni hajókázás az Uránusz nagyvitorláson 1979-ben. A kétárbócos, közel 16 méter hosszúságú vitorlás a Balatonfüredi Hajógyárban épült 1955-ben, utasbefogadó képessége 31 fő volt. Háttérben a legendás Beloiannisz motoros hajó. Az Uránuszt 2007-ben, a Beloianniszt 2003-ban helyezték üzemen kívül.

Fotó: © Fortepan / Umann Kornél

fortepan_! - 1952: Balatonon egy 50-es cirkálóval. vitorlás, Balaton, kikötő, hajó, csónak

Balatoni idill egy 50-es cirkálón.

Fotó: © Fortepan / Dr. Ember Károly

vissza

Hozzászólások