Éjjel-Nappal Balaton

A BALATON ESSZENCIÁJA

Kedves Olvasóm!

Földi Rita - Éjjel Nappal Balaton online turisztikai magazin

Szeretettel köszöntelek az oldalamon! Földi Rita vagyok, az Éjjel-Nappal Balaton alapítója és főszerkesztője.

A Balaton minden évszakban csodálatos. A nyári naplementék romantikus hangulata, a tavasszal virágba boruló mandulafák illata, az őszi túrák során felfedezett megannyi érdekes látnivaló és nevezetesség titkai, valamint a téli Balaton forralt boros korcsolyázásainak örömteli pillanatai együtt adják a Balaton esszenciáját, a felejthetetlen élményeket, melyek miatt beleszerettem a Balatonba. 

Szeretném mindezeket Neked is megmutatni. Ha velem tartasz, tudni fogod, hogy merre indulj el, mit érdemes megnézni, és hogy hová ülj be finomakat enni. Tarts velem, és elhozom neked a Balaton esszenciáját! 

Kövess itt is!

Facebook

Megosztás

2019-es programelőzetes

STRAND Fesztivál - A Balaton ritmusa

2019. augusztus 21-24. » részletek

Szigligeti Félmaraton

2019. szeptember 14. » részletek

Gyenesdiási Bornapok - Bormustra

2019. július 7-14. » részletek

Lellei Gasztro Farsang

2019. február 2. » részletek

Szüreti Regatta

2019. szeptember 21-22. » részletek

Programajánló

Kékszalag - Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye

Kékszalag - Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye Program kezdete: július 18.
Program vége: július 20.
Település: Balatonfüred
Megye: Veszprém
Régió: Balatonfüred környéke
Program: sport/verseny, mind

Csiga-túra tanösvény

Csiga-túra tanösvény Település: Zalakaros
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Kirándulás: mind, tanösvény, túraútvonal, túra/séta
Sport & Élmény: mind, nordic walking
Spec. feltételek: vízparti, gyerekbarát

Újévi csobbanás

Újévi csobbanás Program kezdete: január 01.
Program vége: január 01.
Település: Szigliget
Régió: Badacsony környéke
Megye: Veszprém
Program: sport/verseny, egyéb, mind

KóBor Túra

KóBor Túra Program: egyéb, mind, gasztro/boros/sörös
Régió: Káli-medence környéke
Megye: Veszprém
Hónap: október, november, január, december, február, március, április, május, június, július, augusztus, szeptember

NN Ultrabalaton - Run & Roll Festival

NN Ultrabalaton - Run & Roll Festival Program kezdete: május 10.
Program vége: május 12.
Település: Balatonfüred
Régió: Balatonfüred környéke
Megye: Veszprém
Program: sport/verseny, mind

Szakvezetés a Pele-körút tanösvényen

Szakvezetés a Pele-körút tanösvényen Település: Csopak
Régió: Balatonfüred környéke
Megye: Veszprém
Program: egyéb, mind
Kirándulás: mind, túra/séta
Spec. feltételek: vízparti, gyerekbarát

Harley-Davidson Open Road Fest

Harley-Davidson Open Road Fest Program kezdete: június 05.
Program vége: június 09.
Település: Alsóörs
Régió: Balatonfüred környéke
Megye: Veszprém
Program: zenei, egyéb, mind

Veszprém Séta

Veszprém Séta Program kezdete: január 20.
Program vége: december 31.
Település: Veszprém
Régió: Veszprém környéke
Megye: Veszprém
Program: egyéb, mind, kulturális

STRAND Fesztivál - A Balaton ritmusa

STRAND Fesztivál - A Balaton ritmusa Program kezdete: augusztus 21.
Program vége: augusztus 24.
Település: Zamárdi
Régió: Siófok környéke
Megye: Somogy
Program: zenei, mind, MOL Nagyon Balaton

Karácsonyváró napok Tihanyban

Karácsonyváró napok Tihanyban Program kezdete: december 01.
Program vége: december 23.
Település: Tihany
Régió: Balatonfüred környéke
Megye: Veszprém
Program: gasztro/boros/sörös, kulturális, egyéb, mind

Kékszalag-legendák: Három hercegnő

2017.06.16.

A Kékszalag 1934 óta íródó története bővelkedik olyan eseményekben, amelyek a résztvevő hajókhoz, vitorlázókhoz kapcsolódva együttesen alkotják azt a hihetetlenül gazdag legendáriumot, amely a magyar vitorlázás egyik legértékesebb része, s amelynek a verseny alatt a Vitorlás téren az Erste World egy fotókiállítást is szentel. A 49. Kékszalag Erste World Nagydíj rajtjáig rendszeresen felidézünk néhányat a legérdekesebb történetekből.

Sorozatunk negyedik részében három Csipkerózsika-álmából felébresztett hercegnőt, a három 75-ös cirkáló történetét foglaljuk össze.

2012: Újra együtt a három hercegnő

Testvérek, néhány év különbséggel egymás után születtek a Balatonfüredi Hajógyárban, mégis bő hatvan évet kellett várniuk arra, hogy egymás ellen versenyezhessenek is. A Balaton legnagyobb és legszebb vitorlásai, a Nemere II, a Sirocco és a Lillafüred.

Amikor az építésükbe kezdtek, már javában dúlt a második világháború. Ketten csak a nagy világégés átvonulása után kerültek vízre. A sorsukat már születésük pilllanatában meghatározta a megváltozó történelmi helyzet.

A Nemerét 1942-ben rendelte a Balatonfüredi Hajógyártól Dr. Márkus Antal textilgyáros. A hajó 1944 júliusában került vízre. Időközben még két megrendelés érkezett, így megkezdődött két testvérének a gyártása is, de ők már csak a háború után készülhettek el. 1946-ban és 1950-ben kerültek vízre.

A balatoni 22-es, 30-as, 40-es Cirkálók nagyobb testvérei, a nemzetközi osztályelőírásnak megfelelően megépített 75-ös Schärenkreuzerek. A három magyar 75-öst a füredi gyárat akkoriban már igazgatóként vezető Hankóczy Jenő tervezte, aki korábban még Benacsek Jenő néven jegyezte az összes, a gyárban korábban épült Balatoni Cirkálót. Megadta a fő vonalakat és méreteket, majd a részletes tervezést felügyelete mellett Wágner Imre végezte.

A 75-ös Balatoni Cirkáló 18 és fél méter hosszú. Közel húszméteres árbocán olykor 250 négyzetméternyi vitorla hajtja előre a 8-8 és fél tonnás kecses testet

A Nemere volt az egyetlen, amely mindig versenyhajó formájában vitorlázhatott.A neve Nemere II., mert ugyanezen a néven már létezett egy ma is meglévő 40-es Cirkáló.

Nemere II. | fotó: Szántó Áron

1950-ben Németh István, aki az Országos Társadalmi Vitorlás Szövetség elnöke is volt, a Balatonfüredi Vasas nevében jelképes egy forintért bérbe vette a Nemerét a tulajdonosaitól. Hát, akkoriban ez így ment…

A Nemere II. természetesen a Balaton leggyorsabbja lett. 1955-ben, amikor a legendás 57 évig fennálló 10 óra 40 perces időrekordot futotta, már zsinórban harmadik Kékszalagját nyerte, mindegyiket Németh István kormányzásával. Összesen ötször diadalmaskodott. Első három győzelme után még 1959-ben Schmalz József vezetésével, majd 1991-ben Balogh György kormányzásával.

A második 75-ös 1950-ben Big Boy néven kezdte életét. Eredetileg dr. Tüske Jenő rendelte, persze már nem az övé lett. A hajót tengeri kivitelben fejezték be, kétárbocosra építették, és egy 50-es Cirkálóval (Bounty) együtt a Közel-Keletre akarták exportálni. Ám szállítás közben a kommunista államvédelmi hatóság, az ÁVO lecsapott. A hajókat lefoglalták, a legénységet letartóztatták azzal a koholt váddal, hogy a csörlők, veretek aranyból öntöttek. Ez persze nem volt igaz. A 75-ös a pártüdülőhöz került dicstelen módon, dicső Győzelem néven. Csak sétavitorlázásra használták.

Később – amikor már a feldarabolását tervezték – vitorlázók közbenjárása révén védett műemlék lett, majd Füredre került. Ekkor kapta a Sirocco nevet.

Sirocco | fotó: Cserta Gábor

Izsák Szabolcs olimpikon, Kékszalag-győztes vitorlázónk mentette meg a szövetségi telepen a kerítés mellett árván korhadó szépséget. Alapítványt hozott létre, és műanyag bevonattal ellátva a testet megoldotta, hogy a Sirocco újra vízre szállhasson. Szabolcs sajnos nem érhette meg, de így 1993-ban végre versenyhajó lett.

Mégsem versenyezhetett a Nemerével, mert a Kékszalag rekordert – amely ekkor már a Magyar Vitorlás Szövetség tulajdonában volt, - versenyeken csak rendezőhajónak használták. Amikor pedig már arra sem volt alkalmas, eladására pályázatot hirdettek.

Láng Róbert a Siroccón ismerkedett meg a vitorlás versenyzéssel, és beleszeretett a 75-ös Cirkálóba. Ő vette meg a Nemere II.-t. A hajót Dobó Pál műhelyében újítatta fel Cittel Lajos vezetésével. A munkálatok végén egy olyan gyönyörű hajó szállt vízre, amilyen a Nemere addig soha nem lehetett. A régi fehérre festett test helyett lakkozott mahagóni palánkozással készült, gyönyörű teak fa fedélzettel és modern felszereléssel, vitorlázattal, karbonszálas rudazattal. 2000-ben volt az ünnepélyes vízre bocsátás, és a Nemere II. azóta újra a Balaton ékköve.

Ám ekkor sem versenyeztek egymás ellen a testvérek, mert ekkor a Sirocco került újra partra. Végre 2002-ben a Dimenzió Biztosító és Önsegélyező Egylet tulajdonába került, akik vállalták a felújítást. A Siroccó is a Navalia műhelybe került, ő is Cittel Lajos vezetésével fiatalodott meg, sőt, 2004 júniusi vízre szállása óta a sokszoros magyar bajnok vitorlázó és hajóépítő mester kormányozza is a versenyeken.

A harmadik testvért, a Lillafüredet évtizedeken át sétavitorlázásra használták. Alacsonyabb árboccal, csúf nagy kabinnal és vaskorláttal született. Úgy élt, dolgozott a Balatonon, mint egy csúnyává maszkírozott, rongyokban járó, valójában gyönyörű hercegnő. A lassanként leromló állagú hajót 2008-ig használták ilyen dicstelen szerepkörben. A Phoenix 1797 Alapítvány tulajdonába kerülve kelt új életre, szintén a Navalia műhely és Cittel Lajos által.

Lillafüred | fotó: Szekeres László

A Lillafüred testvéreitől eltérően nem lakkozott mahagóni testű, hanem fehérre festett, mert az anyaga fenyő. Ahogy a Sirocco is könnyebb a felújítások óta a Nemerénél, úgy a Lillafüred még könnyebb. A három szépség a 2012-es Kékszalagon, a legfiatalabb születésétől számított hatvankettedik évben versenyezhetett először egymás ellen.

Amikor tervezték őket, a legmodernebb, leggyorsabb versenyhajóknak készültek. Születésük előtt újságcikkekben egyesek ugyanúgy támadták, a Balatonra alkalmatlannak, a meglévő mezőnyre károsnak vélve őket, mint később a Liberákat és a többtestűeket a maguk megjelenésekor. Mire először együtt versenyezhettek, már klasszikusokká, a Kékszalag megnyerésére esélytelen öreg hajókká váltak.

Ám máig ők hárman a legnagyobb vitorlások a Balatonon, és főleg a legszebbek.Ma már nem a sebességükkel főszereplők, hanem a szépségükkel, ami múlhatatlan. Nővérek, hölgyek esetében ez sem mellékes.


Ha nem tudsz jelen lenni az eseményen,

NÉZD ONLINE, ÉLŐBEN EURÓPA LEGNAGYOBB TÓKERÜLŐ VITORLÁSVERSENYÉT,

A 49. KÉKSZALAG ERSTE WORLD NAGYDÍJAT!


Bevezető fotónkon Cittel Lajos, a három gyönyörű hajó újjáépítője. A képet Kollmann András jegyzi, akinek magyar vitorlázókról készült, asszociatív ihletésű munkáit az Erste World kiállításon mutatja be Balatonfüreden, július 5-8. között. Mellékelünk még három fotót a hajókról, amelyeket a tavalyi 48. Kékszalag Erste World nagydíjon készített Cserta Gábor, Szántó Áron és Szekeres László.


A 49. Kékszalag Erste World Nagydíjról

A Kékszalag és a Kékpántlika névadó támogatója az Erste World.

A Kékszalag további támogatói: Audi, Generali, Herendi Porcelánmanufaktúra, Ilcsi, Seiko, T-Systems, Balatonfüred és Budapest Boat Show.

A verseny médiapartnere: Aqua, Balatonfelvidék Neked, Balatonfüred.hu, Compass, DigiSport, First Class, Lánchíd Rádió, Óra Magazin, Porthole.hu Sailing.hu, Vitorlázás, Világjáró.

A verseny együttműködő partnerei: Antenna Hungária Zrt., Balatoni Hajózási Zrt., Balatoni Vízirendőrség, NauBit, Novofer, Országos Meteorológiai Szolgálat.


forrás: kekszalag.hu

vissza

Hozzászólások