Éjjel-Nappal Balaton

A BALATON ESSZENCIÁJA

Kedves Olvasóm!

Földi Rita - Éjjel Nappal Balaton online turisztikai magazin

Szeretettel köszöntelek az oldalamon! Földi Rita vagyok, az Éjjel-Nappal Balaton alapítója és főszerkesztője.

A Balaton minden évszakban csodálatos. A nyári naplementék romantikus hangulata, a tavasszal virágba boruló mandulafák illata, az őszi túrák során felfedezett megannyi érdekes látnivaló és nevezetesség titkai, valamint a téli Balaton forralt boros korcsolyázásainak örömteli pillanatai együtt adják a Balaton esszenciáját, a felejthetetlen élményeket, melyek miatt beleszerettem a Balatonba. 

Szeretném mindezeket Neked is megmutatni. Ha velem tartasz, tudni fogod, hogy merre indulj el, mit érdemes megnézni, és hogy hová ülj be finomakat enni. Tarts velem, és elhozom neked a Balaton esszenciáját! 

Kövess itt is!

Facebook

Megosztás

2019-es programelőzetes

Újévi csobbanás

2019. január 1. » részletek

Művészetek Völgye

2019. július 19-28. » részletek

Harley-Davidson Open Road Fest

2019. június 5-9. » részletek

Tihanyi Félmaraton

2019. május 25. » részletek

Kékszalag - Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye

2019. július 18-20.  » részletek

Programajánló

Művészetek Völgye

Művészetek Völgye Program kezdete: július 19.
Program vége: július 28.
Település: Kapolcs
Régió: Káli-medence környéke
Megye: Veszprém
Program: mind, MOL Nagyon Balaton, gasztro/boros/sörös, kulturális, művészeti, zenei, egyéb

Tihanyi Félmaraton

Tihanyi Félmaraton Program kezdete: május 25.
Program vége: május 25.
Település: Tihany
Régió: Balatonfüred környéke
Megye: Veszprém
Program: sport/verseny, mind

Kékszalag - Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye

Kékszalag - Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye Program kezdete: július 18.
Program vége: július 20.
Település: Balatonfüred
Megye: Veszprém
Régió: Balatonfüred környéke
Program: sport/verseny, mind

Gasztrohegy hétvégék #7 - Lávakő hétvége

Gasztrohegy hétvégék #7 - Lávakő hétvége Program kezdete: április 12.
Program vége: április 14.
Település: Badacsony
Régió: Badacsony környéke
Megye: Veszprém
Program: gasztro/boros/sörös, mind

Dér Kupa

Dér Kupa Program kezdete: november 02.
Program vége: november 02.
Település: Balatonkenese
Régió: Veszprém környéke
Megye: Veszprém
Program: sport/verseny, egyéb, mind

Csiga-túra tanösvény

Csiga-túra tanösvény Település: Zalakaros
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Kirándulás: mind, tanösvény, túraútvonal, túra/séta
Sport & Élmény: mind, nordic walking
Spec. feltételek: vízparti, gyerekbarát

Advent Keszthelyen

Advent Keszthelyen Program kezdete: december 01.
Program vége: január 01.
Település: Keszthely
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Program: gasztro/boros/sörös, kulturális, művészeti, zenei, egyéb, mind

Vezetett tematikus túrák a Badacsonyon

Vezetett tematikus túrák a Badacsonyon Program kezdete: április 01.
Program vége: december 01.
Régió: Badacsony környéke
Megye: Veszprém
Program: egyéb, mind
Kirándulás: mind, túra/séta

Gasztrohegy hétvégék #2 - Halak a hegyen

Gasztrohegy hétvégék #2 - Halak a hegyen Program kezdete: november 23.
Program vége: november 25.
Település: Badacsony
Régió: Badacsony környéke
Megye: Veszprém
Program: gasztro/boros/sörös, mind

Gyenesdiási Keszegfesztivál

Gyenesdiási Keszegfesztivál Program kezdete: július 06.
Program vége: július 07.
Település: Gyenesdiás
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Program: gasztro/boros/sörös, egyéb, mind

Kékszalag-legendák: Az alapító atyák

2017.06.12.

A Kékszalag 1934 óta íródó története bővelkedik olyan eseményekben, amelyek a résztvevő hajókhoz, vitorlázókhoz kapcsolódva együttesen alkotják azt a hihetetlenül gazdag legendáriumot, amely a magyar vitorlázás egyik legértékesebb része, s amelynek a verseny alatt a Vitorlás téren az Erste World egy fotókiállítást is szentel. A 49. Kékszalag Erste World Nagydíj rajtjáig rendszeresen felidézünk néhányat a legérdekesebb történetekből.

Sorozatunk második részében az alapító atyák történetét meséljük el.

Archív fotónkon az első győztes Rabonbán és az „alapító atyák” a HYC egykori klubházának teraszán.

Archív fotón az első győztes Rabonbán és az „alapító atyák” a HYC egykori klubházának teraszán.

1934: Az alapító atyák története

A cím alapján talán ősz hajú pátriárkák vagy tekintélyes, meglett úriemberek képe ugrik be, de természetesen 83 évvel ezelőtt a Kékszalagot kitalálók energikus fiatalok voltak, olyanok, mint akik ma katamaránokkal, szkiffekkel vagy éppen Finnben, Laserben, 470-esben vitorláznak. Kihívást, kalandot és főleg izgalmas versenyt keresők, akik az újat keresve készek voltak feltörni az elvárások, társasági kívánalmak kereteit.

A múlt században, a húszas évek végén, harmincas évek elején az akkori BYC tevékenységével többen is elégedetlenek voltak. Ez a BYC nem a mai Balatonfüredi Yacht Club vagy valamely elődje, hanem a napjainkban éppen új életre kelő, történetünk idején már szintén patinás Balatoni Yacht Club volt. Az egyesületnek akkoriban éppen nem volt jó a sportélete, inkább urizáltak, bálokat, teadélutánokat szerveztek. Nem igyekeztek versenyt rendezni, és ez bosszantotta azokat, akik igazán sportolni akartak.

Tizenegyen – többek között Antal Miklós, Grofcsik János, dr. Tuss Miklós és dr. Keresztúry Gyula – ezért Almádiban építettek új klubházat, de szervezetileg ekkor még nem szakadtak el a BYC-től.

Nemcsak a levegőbe beszéltek, de rengeteget vitorláztak, és számos új hajót építtettek. Nem kis mértékben nekik köszönhető a Schaerenkreuzerek, vagyis a 22-es és 30-as Balatoni Cirkálók és a sportos 22-es Versenyjollék szaporodása. Például az 1928-as olimpiát a Hungária csapatával megjárt Dr. Tuss Miklós sebész főorvos szinte évente építtetett új Cirkálót – az övé volt a mai Lucifer, a Kékmadár vagy a Bohó is –, de több 22-ese is volt. Ezeken számos újítást vezetett be, például neki volt először a gaffos vitorlázat helyett marconi rudazattal készült 22-es Binnenjolléja (amellyel fia visszaemlékezései szerint jókat borult is.)

Lehetőségeiket továbbra is korlátozta az egyesület nehézkes vezetősége, így teljesen új útra léptek. Kerestek Balatonfüreden egy még üres, mocsaras vízparti ingatlant, megalakították a Hungária Yacht Clubot, és oda építettek klubházat társuk Káldy Ferenc tervei alapján, amely aztán bő hetven évig szolgálta a vitorlázókat. A háború után BKV Előre néven ismerhettük és használtuk a nevezetes vitorlástelepet. A HYC természetesen élenjárója lett a versenyélet fejlesztésének. Ott a klubház teraszán, társalgójában bontakozhatott ki a Kékszalag ötlete.


Ha nem tudsz jelen lenni az eseményen,

NÉZD ONLINE, ÉLŐBEN EURÓPA LEGNAGYOBB TÓKERÜLŐ VITORLÁSVERSENYÉT,

A 49. KÉKSZALAG ERSTE WORLD NAGYDÍJAT!


1934-ben az együtt vitorlázó jó barátok, többek között a klubot vezető Hankóczy Jenő egyetértésével úgy döntöttek, hogy ideje megszervezni egy különlegesen embert próbáló versenyt, amelyen igazán nagy távot vitorláznak. Megállás nélküli versenyre vágytak, amelynek végén a leggyorsabb hajó nyer. Egy olyat, amilyen még nem volt a Balaton történetében.

"Egy hosszú távú versenyen, melyet az előre nem látható időjárás, a váltakozó szelek, esetleg éjjel-nappal tartó egyfolytábani szolgálat, talán nélkülözések is, a rendes versenyeknél súlyosabbakká tesznek, a vérbeli vitorlás ember szemében éppen ezért vonzóbbakká lehetnek."

A versenykiírás megfogalmazása előtt felvetődött a kérdés, hogy jollékkal, vagyis egyszerű uszonyos hajókkal is szabadjon rajtolni, avagy ez igazságtalanná teszi a versengést. Az alapítók arra a megállapításra jutottak, hogy a tókerülőn bármilyen hajóval lehessen indulni. Így az első Kékszalagon még valóban bármilyen vitorlás hajóval rajthoz lehetett állni. Győzzön a leggyorsabb, legkitartóbb!

Az ötletet nagy örömmel fogadták más egyesületek versenyzői is. Nagyon sokan álltak a kezdeményezés mellé és vettek részt a szervezésben.

Archív fotón az első Kékszalag rajtja.

Az első Kékszalag 21 hajót felvonultató mezőnye 1934. július 27-én reggel 5 órakor (!) rajtolt Balatonfüredről. Akkor és azóta is a pálya kelet felé vezet, bár a hajók akkoriban Alsóőrsnél, ma Kenese előtt kerülik az első bóját. Siófok előtt elvitorlázva át a Tihanyi-csövön tartanak Keszthely felé. 1934-ben az első hajó a Glória nevű 40-es cirkáló délután 3 óra 25 perckor fordult a tó nyugati végében és indult vissza az akkor még tihanyi célvonal felé. A győztes éjfél után 13 perccel a dr. Ugron Gábor, a Magyar Vitorlás Yacht Szövetség akkori elnöke által vezetett Rabonbán 30-as cirkáló lett, huszonegy perccel a Glória előtt. A résztvevők közül csak ketten adták fel a versenyt. Egy hajó zátonyra futott (Sólyom), egynek eltörött az árboca (Darling).

Érdekes módon az alapító atyák, a Hungária Yacht Club versenyzőinek nem termett babér. Hankóczy Jenő a Meteorral hetedik lett, Grofcsik János a Sirocco 22-es Cirkálóval, dr. Tuss Miklós a Karakán 22-es Versenyjolléval, vagy Antal Miklós Sindbad nevű hajójával csak a mezőny második felében végeztek.

Az első Kékszalag nagy sikert aratott és ettől fogva kétévenként megrendezték. Többnyire júliusban, lehetőleg holdtölte közeli hétvégéken, hogy az éjszakai vitorlázáshoz minél több fény legyen. 


A 49. Kékszalag Erste World Nagydíjról

A Kékszalag és a Kékpántlika névadó támogatója az Erste World.

A Kékszalag további támogatói: Audi, Generali, Herendi Porcelánmanufaktúra, Ilcsi, Seiko, T-Systems, Balatonfüred és Budapest Boat Show.

A verseny médiapartnere: Aqua, Balatonfelvidék Neked, Balatonfüred.hu, Compass, DigiSport, First Class, Lánchíd Rádió, Óra Magazin, Porthole.hu Sailing.hu, Vitorlázás, Világjáró.

A verseny együttműködő partnerei: Antenna Hungária Zrt., Balatoni Hajózási Zrt., Balatoni Vízirendőrség, NauBit, Novofer, Országos Meteorológiai Szolgálat.


forrás: kekszalag.hu

vissza

Hozzászólások