Éjjel-Nappal Balaton

A BALATON ESZENCIÁJA

Kedves Olvasóm!

Szeretettel köszöntelek az oldalamon! Földi Rita vagyok, az Éjjel-Nappal Balaton alapítója és főszerkesztője.

A Balaton minden évszakban csodálatos. A nyári naplementék romantikus hangulata, a tavasszal virágba boruló mandulafák illata, az őszi túrák során felfedezett megannyi érdekes látnivaló és nevezetesség titkai, valamint a téli Balaton forralt boros korcsolyázásainak örömteli pillanatai együtt adják a Balaton esszenciáját, a felejthetetlen élményeket, melyek miatt beleszerettem a Balatonba. 

Szeretném mindezeket Neked is megmutatni. Ha velem tartasz, tudni fogod, hogy merre indulj el, mit érdemes megnézni, és hogy hová ülj be finomakat enni. Tarts velem, és elhozom neked a Balaton esszenciáját! 

Kövess itt is!

Facebook

Megosztás

Programajánló

BRM200 - Balaton kerülés

BRM200 - Balaton kerülés Program kezdete: április 07.
Program vége: április 07.
Település: Tihany
Régió: Balatonfüred környéke
Megye: Veszprém
Program: sport/verseny, mind

Rózsakő Fesztivál

Rózsakő Fesztivál Program kezdete: augusztus 17.
Program vége: augusztus 20.
Település: Badacsonytomaj
Régió: Badacsony környéke
Megye: Veszprém
Program: mind, gasztro/boros/sörös, kulturális, zenei, egyéb

Plázs Siófok

Plázs Siófok Program kezdete: június 17.
Program vége: augusztus 26.
Település: Siófok
Régió: Siófok környéke
Megye: Somogy
Kult. & Szórakozás: mind, szabadtéri színp., éjszakai pub/bár, disco/buli(hajó)

Füredi szüret

Füredi szüret Program kezdete: október 19.
Program vége: október 21.
Település: Balatonfüred
Régió: Balatonfüred környéke
Megye: Veszprém
Program: gasztro/boros/sörös, egyéb, mind

Félsziget-kerülő Széchenyi István Emlékverseny

Félsziget-kerülő Széchenyi István Emlékverseny Program kezdete: szeptember 15.
Program vége: szeptember 15.
Település: Balatonfüred
Régió: Balatonfüred környéke
Megye: Veszprém
Program: sport/verseny, egyéb, mind

Szakvezetés a Pele-körút tanösvényen

Szakvezetés a Pele-körút tanösvényen Település: Csopak
Régió: Balatonfüred környéke
Megye: Veszprém
Program: egyéb, mind
Kirándulás: mind, túra/séta
Spec. feltételek: mind, gyerekbarát

DumaFüred

DumaFüred Program kezdete: július 20.
Program vége: július 29.
Település: Balatonfüred
Régió: Balatonfüred környéke
Megye: Veszprém
Program: mind, kulturális, egyéb

Tihanyi Pünkösdi Pálinka Piknik

Tihanyi Pünkösdi Pálinka Piknik Program kezdete: május 19.
Program vége: május 20.
Település: Tihany
Régió: Balatonfüred környéke
Megye: Veszprém
Program: mind, gasztro/boros/sörös, egyéb

Halászléfőző és horgász verseny

Halászléfőző és horgász verseny Program kezdete: április 29.
Program vége: április 29.
Település: Ábrahámhegy
Régió: Badacsony környéke
Megye: Veszprém
Program: gasztro/boros/sörös, sport/verseny, mind

Tihanyi Levendula Fesztivál és Levendula Hetek

Tihanyi Levendula Fesztivál és Levendula Hetek Program kezdete: június 29.
Program vége: július 01.
Település: Tihany
Régió: Balatonfüred környéke
Megye: Veszprém
Program: egyéb, mind

Kékszalag-legendák: Amikor megdőlt egy rekord

2017.06.15.

A Kékszalag 1934 óta íródó története bővelkedik olyan eseményekben, amelyek a résztvevő hajókhoz, vitorlázókhoz kapcsolódva együttesen alkotják azt a hihetetlenül gazdag legendáriumot, amely a magyar vitorlázás egyik legértékesebb része, s amelynek a verseny alatt a Vitorlás téren az Erste World egy fotókiállítást is szentel. A 49. Kékszalag Erste World Nagydíj rajtjáig rendszeresen felidézünk néhányat a legérdekesebb történetekből.

Sorozatunk harmadik részében arról lesz szó, hogy hogyan dőlt meg egy több mint fél évszázados rekord.

2012: Amikor megdőlt a múlt századi rekord

Noha a kilencvenes évek elejétől hihetetlen fejlődésnek indult a balatoni hajóépítés és vitorlázás, az egyre gyorsabb és modernebb hajóknak sem sikerült megdönteni egy egészen régi rekordot, a Nemere II. 75-ös cirkáló 1955-ben elért csúcsidejét. Ez a „mumus” egészen addig telepedett rá a Kékszalagokra, amíg 2012-ben vízre nem került egy futurisztikus, a 21. század technológiáját megtestesítő hajó, a Fifty-Fifty, amely első kísérletre fantasztikus időt futott, és 57 év elteltével megdöntötte a korábbi rekordot. 

De mi történt 1954-ben? Egy szerencsés meteorológiai helyzetben a Nemere II. 75-ös cirkáló végigrohanta a Balatont oda-vissza. Erős szél fújt, méghozzá keresztbe a Balatonon, és ez lehetővé tette, hogy a Nemere II. végig a maximális sebességgel haladjon. Így a feljegyzések szerint 10 óra 40 perc alatt teljesítették a távot

Nemere II. | fotó: Szekeres László

A Nemere II. csúcsideje 57 évig élt, pedig már a kilencvenes években is vitorláztak a Balatonon a klasszikus cirkálónál sokkal gyorsabb hajók. Ám rekordot csak a Kékszalag napján lehet futni, és míg 1955-ben ideális erejű és irányú szél fújt az egész versenyen és az egész tavon, addig ez a következő években nem történt meg. A Balaton a széljárások alapján lényegében három részre osztható: a keleti medence, a nyugati medence nagyobb része, és a Keszthelyi-öböl. Gyakran előfordul, hogy az egyes részeken teljesen eltérő szél fúj, így nagyon sok mindennek kell „együtt állnia”, hogy összejöhessen a rekord.

Persze később sokan vitatták a rekord érvényességét. A dokumentáció nem volt tökéletes, és voltak a rekordidőtől eltérő adatok is. Ráadásul abban az időben a cirkálók kisebb vitorlákat használtak, viszont később, felújítva, nagyobb vitorlákkal még a közelébe sem értek a rekordidőnek. De amíg nem kerül elő megdönthetetlen bizonyíték arra, hogy a rekord körül valami nem stimmelt, addig el kell fogadnunk, hogy a Nemere II. 1954-ben vitorlás történelmet írt

A Liberák nagy korszakában, a kétezres évek első évtizedében valahogy nem jött össze, hogy ezek a gyönyörű és gyors hajók 10 óra 40 percnél rövidebb időt vitorlázzanak. 2003-ban a Lisa, Litkey Farkas kormányzásával 9 óra 25 perc 30 másodperc alatt teljesítette ugyan a távot, ám ez nem lett hitelesített rekord, mert az alacsony vízállás miatt a keszthelyi bója keletebbre volt a szokottnál, így a pálya összesen akár nyolc kilométerrel is rövidebb lehetett az 1955-ös távnál.


Ha nem tudsz jelen lenni az eseményen,

NÉZD ONLINE, ÉLŐBEN EURÓPA LEGNAGYOBB TÓKERÜLŐ VITORLÁSVERSENYÉT,

A 49. KÉKSZALAG ERSTE WORLD NAGYDÍJAT!


De térjünk vissza 2012-höz. Egy kreatív magyar hajótervező, Paulovits Dénes fejében megszületett egy gondolat, amelyet aztán tervezés és részletes számítások követtek. Tervrajz szinten megszületett a Fifty-Fifty, egy olyan ötven láb hosszú katamarán terve, amely teljesen karbonból készült, és a két testen, egymás „mellett” két árboc található, két egymástól független vitorlázattal. „Dini” megtervezte azt a stágolási rendszert is, amely stabilan megtartja ezt a két árbocot.

Józsa Mártonnak, a Wild Joe nevű, tengeri versenyvitorlás tulajdonosának megtetszett a terv. Meglátta benne a lehetőséget a Kékszalag-győzelemre, és vállalta, hogy biztosítsa az építéshez szükséges anyagi hátteret. A legénységet a Wild Joe tapasztalt vitorlázói közül válogatták.

Fifty-Fifty | fotó: Gémesi Jóka

A Fifty-Fifty végül nem sokkal a Kékszalag előtt készült csak el, tesztelésre nem sok idő maradt. Talán egy kis szerencséjük is volt, hiszen 2012-ben nem fújt túl erős szél, valószínűleg a még nem teljesen kipróbált műszaki megoldások azt nem bírták volna ki. Ám a hajó így is megmutatta, hogy mire képes. 

A 2012-es tudósítás így szólt.

„A Keszthelyi-öblöt elhagyva kiváló vitorlázással élre állt Józsa Márton a Fifty-Fiftyvel. A hajó a megélénkülő szélben egyre gyorsabb lett, átvette a vezetést, és a Tihanyi-szorosig növelte az előnyét. A szél kissé megerősödött, és látni lehetett, hogy akár az 57 éves rekord is megdőlhet. Végül Józsa Mártonék 19 óra 34 perc 15 másodperckor, remek vitorlázással értek célba. «A hajó nagyon gyors volt, a 10 csomós szélben elértük vele a 24 csomós sebességet is. A győzelmet egy kiváló tervező és hajóépítő, Paulovits Dénes és remek csapatunk együttműködésének köszönhetjük. Nagyon boldog vagyok» – mondta a befutó után a fedélzeten rögtönzött ünneplés során Józsa Márton, a hajó kormányosa.” 

A krónikához még az is hozzátartozik, hogy a régi rekorder, a Nemere II. hajnali 3 óra 47 perckor, több mint  nyolc órával később ért célba. Kicsit fellengzősen talán azt mondhatjuk, hogy ekkor kezdődött meg a 21. század a balatoni vitorlázásban.

A Fifty-Fiftyről és Józsa Mártonról készített bevezető fotót Kollmann András készítette, akinek magyar vitorlázókról készült, asszociatív ihletésű munkáit az Erste World kiállításon mutatja be Balatonfüreden, július 5-8. között. 


A 49. Kékszalag Erste World Nagydíjról

A Kékszalag és a Kékpántlika névadó támogatója az Erste World.

A Kékszalag további támogatói: Audi, Generali, Herendi Porcelánmanufaktúra, Ilcsi, Seiko, T-Systems, Balatonfüred és Budapest Boat Show.

A verseny médiapartnere: Aqua, Balatonfelvidék Neked, Balatonfüred.hu, Compass, DigiSport, First Class, Lánchíd Rádió, Óra Magazin, Porthole.hu Sailing.hu, Vitorlázás, Világjáró.

A verseny együttműködő partnerei: Antenna Hungária Zrt., Balatoni Hajózási Zrt., Balatoni Vízirendőrség, NauBit, Novofer, Országos Meteorológiai Szolgálat.


forrás: kekszalag.hu

vissza

Hozzászólások