Éjjel-Nappal Balaton

A BALATON ESSZENCIÁJA

Kedves Olvasóm!

Földi Rita - Éjjel Nappal Balaton online turisztikai magazin

Szeretettel köszöntelek az oldalamon! Földi Rita vagyok, az Éjjel-Nappal Balaton alapítója és főszerkesztője.

A Balaton minden évszakban csodálatos. A nyári naplementék romantikus hangulata, a tavasszal virágba boruló mandulafák illata, az őszi túrák során felfedezett megannyi érdekes látnivaló és nevezetesség titkai, valamint a téli Balaton forralt boros korcsolyázásainak örömteli pillanatai együtt adják a Balaton esszenciáját, a felejthetetlen élményeket, melyek miatt beleszerettem a Balatonba. 

Szeretném mindezeket Neked is megmutatni. Ha velem tartasz, tudni fogod, hogy merre indulj el, mit érdemes megnézni, és hogy hová ülj be finomakat enni. Tarts velem, és elhozom neked a Balaton esszenciáját! 

Kövess itt is!

Facebook

Megosztás

2019-es programelőzetes

Szüreti Regatta

2019. szeptember 21-22. » részletek

NN Ultrabalaton - Run & Roll Festival

2019. május 10-12. » részletek

Balatoni Évadnyitó Vitorlabontó Ünnepség

2019. május 11. » részletek

Harley-Davidson Open Road Fest

2019. június 5-9. » részletek

Tihanyi Félmaraton

2019. május 25. » részletek

Programajánló

Hőlégballonos sétarepülések a Balatonnál - Balaton Ballooning

Hőlégballonos sétarepülések a Balatonnál - Balaton Ballooning Hónap: április, május, június, július, augusztus, szeptember, október
Település: Hévíz
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Program: mind, egyéb
Sport & Élmény: mind

Vezetett kerékpártúrák a Nyugat-Balaton térségben

Vezetett kerékpártúrák a Nyugat-Balaton térségben Település: Gyenesdiás
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Program: egyéb, mind, sport/verseny
Kirándulás: mind, túra/séta
Sport & Élmény: mind, kerékpározás

KóBor Túra

KóBor Túra Program: egyéb, mind, gasztro/boros/sörös
Régió: Káli-medence környéke
Megye: Veszprém
Hónap: október, november, január, december, február, március, április, május, június, július, augusztus, szeptember

Túrák és városi séták a Balaton körül

Túrák és városi séták a Balaton körül Program kezdete: január 01.
Program vége: december 31.
Program: mind, egyéb
Kirándulás: mind, túra/séta
Sport & Élmény: mind, kerékpározás
Vizes sportok: mind, kajak/kenu

Karácsonyváró napok Tihanyban

Karácsonyváró napok Tihanyban Program kezdete: december 01.
Program vége: december 23.
Település: Tihany
Régió: Balatonfüred környéke
Megye: Veszprém
Program: gasztro/boros/sörös, kulturális, egyéb, mind

Szakvezetés a Kis-Balatonnál

Szakvezetés a Kis-Balatonnál Település: Keszthely
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Program: mind, egyéb
Kirándulás: mind, túra/séta
Spec. feltételek: vízparti, gyerekbarát, kutyabarát

Veszprém Séta

Veszprém Séta Program kezdete: január 20.
Program vége: december 31.
Település: Veszprém
Régió: Veszprém környéke
Megye: Veszprém
Program: egyéb, mind, kulturális

VeszprémFest

VeszprémFest Program kezdete: július 10.
Program vége: július 13.
Település: Veszprém
Régió: Veszprém környéke
Megye: Veszprém
Program: zenei, mind, MOL Nagyon Balaton

Illatos Advent Veszprémben

Illatos Advent Veszprémben Program kezdete: november 23.
Program vége: január 01.
Település: Veszprém
Régió: Veszprém környéke
Megye: Veszprém
Program: gasztro/boros/sörös, kulturális, művészeti, zenei, egyéb, mind

Újévi csobbanás

Újévi csobbanás Program kezdete: január 01.
Program vége: január 01.
Település: Szigliget
Régió: Badacsony környéke
Megye: Veszprém
Program: sport/verseny, egyéb, mind

Kékszalag-legendák: Amikor megdőlt egy rekord

2017.06.15.

A Kékszalag 1934 óta íródó története bővelkedik olyan eseményekben, amelyek a résztvevő hajókhoz, vitorlázókhoz kapcsolódva együttesen alkotják azt a hihetetlenül gazdag legendáriumot, amely a magyar vitorlázás egyik legértékesebb része, s amelynek a verseny alatt a Vitorlás téren az Erste World egy fotókiállítást is szentel. A 49. Kékszalag Erste World Nagydíj rajtjáig rendszeresen felidézünk néhányat a legérdekesebb történetekből.

Sorozatunk harmadik részében arról lesz szó, hogy hogyan dőlt meg egy több mint fél évszázados rekord.

2012: Amikor megdőlt a múlt századi rekord

Noha a kilencvenes évek elejétől hihetetlen fejlődésnek indult a balatoni hajóépítés és vitorlázás, az egyre gyorsabb és modernebb hajóknak sem sikerült megdönteni egy egészen régi rekordot, a Nemere II. 75-ös cirkáló 1955-ben elért csúcsidejét. Ez a „mumus” egészen addig telepedett rá a Kékszalagokra, amíg 2012-ben vízre nem került egy futurisztikus, a 21. század technológiáját megtestesítő hajó, a Fifty-Fifty, amely első kísérletre fantasztikus időt futott, és 57 év elteltével megdöntötte a korábbi rekordot. 

De mi történt 1954-ben? Egy szerencsés meteorológiai helyzetben a Nemere II. 75-ös cirkáló végigrohanta a Balatont oda-vissza. Erős szél fújt, méghozzá keresztbe a Balatonon, és ez lehetővé tette, hogy a Nemere II. végig a maximális sebességgel haladjon. Így a feljegyzések szerint 10 óra 40 perc alatt teljesítették a távot

Nemere II. | fotó: Szekeres László

A Nemere II. csúcsideje 57 évig élt, pedig már a kilencvenes években is vitorláztak a Balatonon a klasszikus cirkálónál sokkal gyorsabb hajók. Ám rekordot csak a Kékszalag napján lehet futni, és míg 1955-ben ideális erejű és irányú szél fújt az egész versenyen és az egész tavon, addig ez a következő években nem történt meg. A Balaton a széljárások alapján lényegében három részre osztható: a keleti medence, a nyugati medence nagyobb része, és a Keszthelyi-öböl. Gyakran előfordul, hogy az egyes részeken teljesen eltérő szél fúj, így nagyon sok mindennek kell „együtt állnia”, hogy összejöhessen a rekord.

Persze később sokan vitatták a rekord érvényességét. A dokumentáció nem volt tökéletes, és voltak a rekordidőtől eltérő adatok is. Ráadásul abban az időben a cirkálók kisebb vitorlákat használtak, viszont később, felújítva, nagyobb vitorlákkal még a közelébe sem értek a rekordidőnek. De amíg nem kerül elő megdönthetetlen bizonyíték arra, hogy a rekord körül valami nem stimmelt, addig el kell fogadnunk, hogy a Nemere II. 1954-ben vitorlás történelmet írt

A Liberák nagy korszakában, a kétezres évek első évtizedében valahogy nem jött össze, hogy ezek a gyönyörű és gyors hajók 10 óra 40 percnél rövidebb időt vitorlázzanak. 2003-ban a Lisa, Litkey Farkas kormányzásával 9 óra 25 perc 30 másodperc alatt teljesítette ugyan a távot, ám ez nem lett hitelesített rekord, mert az alacsony vízállás miatt a keszthelyi bója keletebbre volt a szokottnál, így a pálya összesen akár nyolc kilométerrel is rövidebb lehetett az 1955-ös távnál.


Ha nem tudsz jelen lenni az eseményen,

NÉZD ONLINE, ÉLŐBEN EURÓPA LEGNAGYOBB TÓKERÜLŐ VITORLÁSVERSENYÉT,

A 49. KÉKSZALAG ERSTE WORLD NAGYDÍJAT!


De térjünk vissza 2012-höz. Egy kreatív magyar hajótervező, Paulovits Dénes fejében megszületett egy gondolat, amelyet aztán tervezés és részletes számítások követtek. Tervrajz szinten megszületett a Fifty-Fifty, egy olyan ötven láb hosszú katamarán terve, amely teljesen karbonból készült, és a két testen, egymás „mellett” két árboc található, két egymástól független vitorlázattal. „Dini” megtervezte azt a stágolási rendszert is, amely stabilan megtartja ezt a két árbocot.

Józsa Mártonnak, a Wild Joe nevű, tengeri versenyvitorlás tulajdonosának megtetszett a terv. Meglátta benne a lehetőséget a Kékszalag-győzelemre, és vállalta, hogy biztosítsa az építéshez szükséges anyagi hátteret. A legénységet a Wild Joe tapasztalt vitorlázói közül válogatták.

Fifty-Fifty | fotó: Gémesi Jóka

A Fifty-Fifty végül nem sokkal a Kékszalag előtt készült csak el, tesztelésre nem sok idő maradt. Talán egy kis szerencséjük is volt, hiszen 2012-ben nem fújt túl erős szél, valószínűleg a még nem teljesen kipróbált műszaki megoldások azt nem bírták volna ki. Ám a hajó így is megmutatta, hogy mire képes. 

A 2012-es tudósítás így szólt.

„A Keszthelyi-öblöt elhagyva kiváló vitorlázással élre állt Józsa Márton a Fifty-Fiftyvel. A hajó a megélénkülő szélben egyre gyorsabb lett, átvette a vezetést, és a Tihanyi-szorosig növelte az előnyét. A szél kissé megerősödött, és látni lehetett, hogy akár az 57 éves rekord is megdőlhet. Végül Józsa Mártonék 19 óra 34 perc 15 másodperckor, remek vitorlázással értek célba. «A hajó nagyon gyors volt, a 10 csomós szélben elértük vele a 24 csomós sebességet is. A győzelmet egy kiváló tervező és hajóépítő, Paulovits Dénes és remek csapatunk együttműködésének köszönhetjük. Nagyon boldog vagyok» – mondta a befutó után a fedélzeten rögtönzött ünneplés során Józsa Márton, a hajó kormányosa.” 

A krónikához még az is hozzátartozik, hogy a régi rekorder, a Nemere II. hajnali 3 óra 47 perckor, több mint  nyolc órával később ért célba. Kicsit fellengzősen talán azt mondhatjuk, hogy ekkor kezdődött meg a 21. század a balatoni vitorlázásban.

A Fifty-Fiftyről és Józsa Mártonról készített bevezető fotót Kollmann András készítette, akinek magyar vitorlázókról készült, asszociatív ihletésű munkáit az Erste World kiállításon mutatja be Balatonfüreden, július 5-8. között. 


A 49. Kékszalag Erste World Nagydíjról

A Kékszalag és a Kékpántlika névadó támogatója az Erste World.

A Kékszalag további támogatói: Audi, Generali, Herendi Porcelánmanufaktúra, Ilcsi, Seiko, T-Systems, Balatonfüred és Budapest Boat Show.

A verseny médiapartnere: Aqua, Balatonfelvidék Neked, Balatonfüred.hu, Compass, DigiSport, First Class, Lánchíd Rádió, Óra Magazin, Porthole.hu Sailing.hu, Vitorlázás, Világjáró.

A verseny együttműködő partnerei: Antenna Hungária Zrt., Balatoni Hajózási Zrt., Balatoni Vízirendőrség, NauBit, Novofer, Országos Meteorológiai Szolgálat.


forrás: kekszalag.hu

vissza

Hozzászólások