NONSTOPBALATON.HU

A BALATON ESZENCIÁJA

nonstopbalaton.hu

Az Éjjel-Nappal Balaton online turisztikai magazin friss hírekkel látja el és érdekes cikkekkel szórakoztatja a Balaton iránt érdeklődőket. Elősegíti a választást azok számára, akik szállást,  étkezési lehetőséget keresnek, átélnék a helyi gasztro-élményeket, vagy kikapcsolódnának egy zenei, kulturális programon, esetleg részt vennének egy sporteseményen, vagy egy wellness pihenésen.

Kövess minket!

Facebook

Megosztás

Olvastad már?

Szavazás

Mi jut eszedbe elsőre a Balatonról?

Szavazok

Kékszalag-legendák: Litkey tizenkettedszer

2017.06.07.

A Kékszalag 1934 óta íródó története bővelkedik olyan eseményekben, amelyek a résztvevő hajókhoz, vitorlázókhoz kapcsolódva együttesen alkotják azt a hihetetlenül gazdag legendáriumot, amely a magyar vitorlázás egyik legértékesebb része. A 49. Kékszalag Erste World Nagydíj rajtjáig rendszeresen felidézünk néhányat ezekből a történetekből.

Sorozatunk első részében Litkey Farkas tavalyi győzelmét mutatjuk be.

2016: Litkey Farkas 12. Kékszalag-győzelme

Litkey Farkas a Kékszalagok történetének legsikeresebb kormányosa, aki 2016-ban a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj megnyerésével tizenkettedszer élhette át a diadal érzését. Még értékesebbé tette ezt a győzelmet az a tény, hogy tizenegy korábbi, egytestű hajóval aratott győzelme után először nyert kéttestű hajóval. 

A Forma-1 pilóták nem biztos, hogy sikeresek lesznek egy rally-versenyen, és viszont. Így van ez valahogy az egytestű és kéttestű hajókkal is: nagyon különbözőek, egészen más típusú kormányzást, felkészülést, legénységet és hozzáállást igényelnek. „Farky” egytestű hajókon „nőtt fel”, finn dingiben olimpikon volt Atlantában, a mai napig is versenyez a korábban olimpiákon is használt, háromszemélyes Solingon, de a kétezres években felfedezte magának a hosszútávú versenyzést, ezen belül is a Kékszalagot.

Ezekben az években taktikai érzékével és a Balaton alapos helyismeretével dominált: győzni tudott akkor is, amikor a szabályok megtiltották a hajókon az extrém eszközök (kiülőkeret, trapéz) alkalmazását, és akkor is, amikor lehetett versenyezni a csak száguldás közben stabil Liberákkal. Ám a katamaránok megjelenése kettétörte ezt az ívet: noha érzékelte, hogy váltani kell, sokáig nem sikerült megtalálnia a siker receptjét a kéttestű hajókkal.

A sportemberi nagyságot nemcsak a győzni tudás és akarás mutatja – hanem az is, hogy valaki képes legyen a kudarcok után újra nekivágni, és a saját korlátait, gátlásait is meghaladva ismét az élre kerülni. 2014-től nyílt lett a Kékszalag, a szakemberek és az élversenyzők is pontosan tudták, hogy ezentúl nem terem már babér az egytestű hajókkal versenyzőknek, legalábbis ami az abszolút elsőséget illeti.


Ha nem tudsz jelen lenni az eseményen,

NÉZD ONLINE, ÉLŐBEN EURÓPA LEGNAGYOBB TÓKERÜLŐ VITORLÁSVERSENYÉT,

A 49. KÉKSZALAG ERSTE WORLD NAGYDÍJAT!


Litkey a 2013-as, egytestű hajóval elért győzelem után nem döntött úgy, hogy köszöni, tizenegy győzelemmel már beírta magát a Kékszalag arany könyvébe. Váltott, átült, és elkezdte komolyan tanulni a katamaránozást. Hajót keresgélt, olyan hajót amellyel győzelmi esélyekkel lehet indulni. Az első nekifutás nem hozott igazi eredményt, 2014-ben egy technikai hiba miatt be sem tudtak futni. 2015-ben ismét ellenük volt a sors: az új hajó árboca a szállítás során eltörött. Bár sikerült ugyan megjavítani, de nem nagyon maradt idő a gyakorlásra, bevitorlázásra, végül így is a dobogó harmadik fokára állhattak fel.

2016-ban végre minden együtt volt: a választott hajó, a Decision 35-ös a Bol d’Or Mirabaud versenyeken, a Genfi-tó „Kékszalagjain” már bizonyította, hogy szinte minden szélben a leggyorsabb tud lenni. De az elemek mintha összeesküdtek volna Farky ellen: a meteorológia viharos szelet jósolt, s ebben az időben az Extreme 40-es katamaránok vagy a foil-okon epülő GC 32 könnyen elvihették volna a pálmát. Litkey Festipay névre keresztelt hajója kurtított vitorlákkal indult, s a keleti medencében el is maradt a vezető triótól.

Ám a verseny végül nem a szélben, hanem a szélcsendben dőlt el: a vezető hajók a Balaton nyugati csücskében, a Keszthelyi-öbölbe behajózva hirtelen olyan területen találták magukat, ahol szinte semmi szél nem fújt. Litkey Farkas rutinjának köszönhetően megtalálta azokat a szélcsíkokat, amelyeken vitorlázva megelőzte vetélytársait, elsősorban a rekordot tartó Fifty-Fifty nevű katamaránt.

Keszthely felől visszafelé vitorlázva a megszerzett előnyt Litkeyék már nem adták el. Az egyre erősödő szélben magabiztosan mintegy 4-5 kilométerel a Józsa Márton vezette Fifty-Fifty csapata előtt tudtak vitorlázni, és végül 8 óra 34 perc 6 másodperces idővel elsőként értek célba.

Egy álom teljesült: Farky katamaránnal is győzni tudott. Egy újabb történettel bővült a Kékszalag legendáriuma. 

A Litkey Farkasról készített fotót Kollmann András készítette, akinek magyar vitorlázókról készült, asszociatív ihletésű munkáit az Erste World kiállításon mutatja be Balatonfüreden, július 5-8. között. A fotós szerint a karmesteri pálca azért került a bajnok kezébe, mert úgy ismeri a Balatont, mint dirigens a zenekarát...


A 49. Kékszalag Erste World Nagydíjról

A Kékszalag és a Kékpántlika névadó támogatója az Erste World.

A Kékszalag további támogatói: Audi, Generali, Herendi Porcelánmanufaktúra, Ilcsi, Seiko, T-Systems, Balatonfüred és Budapest Boat Show.

A verseny médiapartnere: Aqua, Balatonfelvidék Neked, Balatonfüred.hu, Compass, DigiSport, First Class, Lánchíd Rádió, Óra Magazin, Porthole.hu Sailing.hu, Vitorlázás, Világjáró.

A verseny együttműködő partnerei: Antenna Hungária Zrt., Balatoni Hajózási Zrt., Balatoni Vízirendőrség, NauBit, Novofer, Országos Meteorológiai Szolgálat.


forrás: kekszalag.hu | fotó: Kollmann András

vissza

Hozzászólások