NONSTOPBALATON.HU

A BALATON ESZENCIÁJA

Éjjel-Nappal Balaton

Az Éjjel-Nappal Balaton online turisztikai magazin friss hírekkel látja el és érdekes cikkekkel szórakoztatja a Balaton iránt érdeklődőket. Elősegíti a választást azok számára, akik szállást,  étkezési lehetőséget keresnek, átélnék a helyi gasztro-élményeket, vagy kikapcsolódnának egy zenei, kulturális programon, esetleg részt vennének egy sporteseményen, vagy egy wellness pihenésen.

Kövess minket!

Facebook

Megosztás

Milyen az időjárás Balatonon?

Októberi programok

Legnépszerűbb cikkek

Partnereink

Programajánló

Kálmán Imre Emléknapok

Kálmán Imre Emléknapok Program kezdete: október 24.
Program vége: október 29.
Település: Siófok
Régió: Siófok környéke
Megye: Somogy
Program: kulturális, művészeti, zenei, mind

KóBor Túra

KóBor Túra Program: gasztro/boros/sörös, egyéb, mind
Régió: Káli-medence környéke
Megye: Veszprém
Hónap: április, május, június, július, augusztus, szeptember, október, november, január, december, február, március

Mikulás programok a Balatonnál

Mikulás programok a Balatonnál Program kezdete: december 01.
Program vége: december 10.
Program: kulturális, sport/verseny, egyéb, mind
Ünnepek & Alkalmak: Mikulás
Hónap: december

Keszthely Triathlon

Keszthely Triathlon Program kezdete: június 09.
Program vége: június 10.
Település: Keszthely
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Program: sport/verseny, mind

Balaton Sound

Balaton Sound Program kezdete: július 04.
Program vége: július 08.
Település: Zamárdi
Régió: Siófok környéke
Megye: Somogy
Program: zenei, mind

Vezetett tematikus túrák a Badacsonyon

Vezetett tematikus túrák a Badacsonyon Program kezdete: június 11.
Program vége: november 11.
Régió: Badacsony környéke
Megye: Veszprém
Program: egyéb, mind
Kirándulás: mind, túra/séta

Tök jó Zalakaroson

Tök jó Zalakaroson Program kezdete: október 28.
Program vége: november 04.
Település: Zalakaros
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Program: sport/verseny, egyéb, mind

Veszprém Séta

Veszprém Séta Program kezdete: január 22.
Program vége: december 30.
Település: Veszprém
Régió: Veszprém környéke
Megye: Veszprém
Program: kulturális, egyéb, mind

Vonyarci Boros Forgatag

Vonyarci Boros Forgatag Program kezdete: július 25.
Program vége: július 29.
Település: Vonyarcvashegy
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Program: gasztro/boros/sörös, egyéb, mind

Ponty így jó! – Vonyarcvashegyi Pontyfesztivál

Ponty így jó! – Vonyarcvashegyi Pontyfesztivál Program kezdete: augusztus 23.
Program vége: augusztus 25.
Település: Vonyarcvashegy
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Program: mind, gasztro/boros/sörös, egyéb

Kékszalag-legendák: Gordon Evelyn és a Tramontana

2017.06.21.

A Kékszalag 1934 óta íródó története bővelkedik olyan eseményekben, amelyek a résztvevő hajókhoz, vitorlázókhoz kapcsolódva együttesen alkotják azt a hihetetlenül gazdag legendáriumot, amely a magyar vitorlázás egyik legértékesebb része, s amelynek a verseny alatt a Vitorlás téren az Erste World egy fotókiállítást is szentel. A 49. Kékszalag Erste World Nagydíj rajtjáig rendszeresen felidézünk néhányat a legérdekesebb történetekből.

Sorozatunk következő részében az egyetlen női bajnokról és a legtöbbször nyert hajóról lesz szó.

1940: Egy titokzatos nő a kormánynál

Gordon Evelyn (1909-1993) a magyar vitorlás sport első igazán sikeres női versenyzője volt. A Tramontana 8R yachtot kormányozva kétszer, 1940-ben és 1942-ben is megnyerte a Kékszalagot. 1909. május 24-én született Budapesten. A Tramontana 1926-ban került édesapja, Gordon Róbert tulajdonába, és Balatonföldvár volt az anyakikötője. Gordon Róbert miniszteri tanácsos, a Duna-Száva-Adria vasút vezérigazgatója, a Királyi Magyar Yacht Club vicecommodoréja, azaz elnökhelyettese volt.

Evelyn sokat versenyzett a hajón, majd később, édesapja 1929-es halála után kormányozta is. Amikor a Tramival a Kékszalag-sikereket aratta, akkor már dr. Kultsár István miniszteri tanácsos, a KMYC contrecommodoréjának a felesége volt. Gordon Evelynről nagyon keveset tudunk. Ugyan a Kékszalag történetében az első győztes női kormányos volt, ám ezt nem emelték ki a korabeli lapok, riportot sem készítettek vele. Meglehet, zavarta kissé az urakat, hogy egy nő veri el őket a legkeményebb balatoni versenyen?

A Tramit kis szélben verhetetlennek tartották, magas vitorlázatával a mezőny fölé emelkedett. De fekete ló volt, hiszen 1940 előtt még nem versenyzett a Kékszalagon, így senki sem sejthette, hogy az első indulása Gordon Evelyn kormányzásával milyenre sikeredik. Az 1942-es Kékszalagon pedig nem csak gyenge szél fújt, ám a Szigliget felől a mezőnyre lecsapó vihart átvészelve a Tramontana Keszthelynél már elsőnek fordult. Visszafelé a vihar már elült, a szél viszont kitartott, a Trami pedig győzött.

„4 óra 52 perckor a füredi hajnal csendjét egy ágyúlövés verte fel, a Tramontana, a IV. Kékszalag verseny győztese áthaladt a célvonalon. Kovács Béla, a védő, 5 óra 12 perckor, mint második ért a célba.” 

Utánuk reggel nyolcig senki sem érkezett. 

1942-ben ismét Gordon Evelyn kormányzásával győzött a Tramontana. Javában dúlt a második világháború, ám a hátországban nem állt meg az élet, a Balaton sportéletében sem következett be törés. Horthy Miklós és István fia elvállalták a Kékszalag fővédnökségét.

Először tették a versenyt augusztusra, amit ezzel a közelgő Szent István napi ünnepségek méltó előhírnökének szántak. Az augusztus 15-i rajtnál gyenge keleti szél fújt, majd lassan délkeletire fordult és folyamatosan változott az erőssége is. Nem lehetett bízni benne. Látszott, hogy ez a Tramontana versenye lesz!

A tihanyi szoroson már a Gordon Evelyn vezette Tramontana haladt át először, nem sokkal mögötte a Kékmadár és a Sólyom II.  A nagyobbik medencében már nyugati szél, inkább csak szellő fogadta a hajósokat. Keszthelyig folyamatosan változott az élboly. 22.06-kor dr. Tuss Miklós újonnan épült 6R jachtja, a Talizmán fordult elsőként, őt követte a Trami 22.09-kor, majd 22.13-kor a Sólyom II. és a Kékmadár. A gyenge szélben a favorit Tramontana esélyt sem adott ellenfeleinek, valamennyivel 14 óra után haladt át a füredi célon, ezzel sorrendben a második diadalát aratta. 

A háború után Gordon Evelyn kivándorolt Magyarországról. Életéről, sorsáról nem tudunk semmit.  84 éves korában Buenos Airesben hunyt el 1993-ban.

A Gordon Evelyn Díj

2011 óta a Kékszalag abszolút sorrendben legelőrébb végző női kormányosa a Gordon Evelyn Díjat nyeri el, amelyet a First Class magazin alapított. A díj eddigi győztesei: 2011-ben Németh Enikő a Krajcár 70-es Cirkálóval, 2012-ben és 2013-ban Magyar Vilma Assót kormányozva, 2014-ben a 33-as osztályban versenyző dr. Mekler Zita, 2015-ben pedig az 53 hajós Yardstick I/2. kategóriában is diadalmaskodó Scholtz Petronella érdemelte ki a minden alkalommal értékes tárgyjutalommal is járó díjat. A Gordon Evelyn Díj aktuális védője Várkonyi Judit, aki 2016-ban  a tókerülőn a Yardstick I/2. kategóriában versenyző Shark nevű hajót kormányozta. Idén a legjobb női kormányos egy Dell laptopot nyerhet és két éjszakát tölthet a Ritz Carlton budapesti szállodájában.


Ha nem tudsz jelen lenni az eseményen,

NÉZD ONLINE, ÉLŐBEN EURÓPA LEGNAGYOBB TÓKERÜLŐ VITORLÁSVERSENYÉT,

A 49. KÉKSZALAG ERSTE WORLD NAGYDÍJAT!


A Tramontana

A Trami – ahogy mindenki nevezi a Balatonon – hétszer nyerte meg a Kékszalagot, ezzel az eddig lefutott versenyeket tekintve a csúcstartó. Azokban az években, amikor győzött, többnyire kis szél fújt, mert a Trami akkor él igazán, amikor csak szellő fodrozza a Balatont. Az erősebb szeleket viszont nem nagyon szereti. 

A Tramontana 8R yacht, vagyis a tervező számára nagy szabadságot biztosító R-képlet alapján épült osztályhajó. Nos, Willy von Hacht értette a dolgát, hiszen a század elején időtállóan versenyképes formát alkotott. Az Adriáról került hozzánk, valószínűleg 1925-ben, körülbelül húszéves korában. Az eredetileg gaffos, szlup vitorlázatot 1927-ben Benacsek Jenő műhelyében alakították olyan marconi típusúra, amilyennel ma is vitorlázik. Talán ennek az átalakításnak, a nagyvitorla jócskán előrébb került súlypontjának köszönhetően a Trami egyedülálló módon leegieriggé, azaz szél alá futóvá vált, még igen erős szelekben is. A korábbi alacsonyabb árbocra, és ráadásul jóval a hajó mögé nyúló bumra húzott nagyvitorlával bizonyára sokkal kiegyensúlyozottabb lehetett. Igazi puritán versenyhajó volt világéletében. Kis cockpit és tágas, célszerűen kialakított, minden kényelmi berendezést nélkülöző belső tér jellemzi.

A hatvanas évek közepétől élte fénykorát. Ez idő tájt tizenhat év alatt négyszer bizonyult a leggyorsabbnak a tókerülő versenyen. 1979-es felújítása után tíz évvel Gömöry Pál kormányzásával hetedszer is diadalmaskodott. Ezzel a legsikeresebb vitorlás a Kékszalag versenyek történetében. Ma már nincs esélye abszolút győzelemre, viszont gyönyörű, mert a balatonfüredi Bruckner műhelyben teljes felújításon átesve 2009 óta megfiatalodva ragyog a Balatonon. Eredeti stílusú fa rudazattal és stílusos veretekkel, felszereléssel a régi idők hangulatát őrizve és sugározva. 

A képet Kollmann András jegyzi, akinek magyar vitorlázókról készült, asszociatív ihletésű munkáit az Erste World kiállításon mutatja be Balatonfüreden, július 5-8. között. 


A 49. Kékszalag Erste World Nagydíjról

A Kékszalag és a Kékpántlika névadó támogatója az Erste World.

A Kékszalag további támogatói: Audi, Generali, Herendi Porcelánmanufaktúra, Ilcsi, Seiko, T-Systems, Balatonfüred és Budapest Boat Show.

A verseny médiapartnere: Aqua, Balatonfelvidék Neked, Balatonfüred.hu, Compass, DigiSport, First Class, Lánchíd Rádió, Óra Magazin, Porthole.hu Sailing.hu, Vitorlázás, Világjáró.

A verseny együttműködő partnerei: Antenna Hungária Zrt., Balatoni Hajózási Zrt., Balatoni Vízirendőrség, NauBit, Novofer, Országos Meteorológiai Szolgálat.


forrás: kekszalag.hu

vissza

Hozzászólások