Éjjel-Nappal Balaton

A BALATON ESZENCIÁJA

Kedves Olvasóm!

Szeretettel köszöntelek az oldalamon! Földi Rita vagyok, az Éjjel-Nappal Balaton alapítója és főszerkesztője.

A Balaton minden évszakban csodálatos. A nyári naplementék romantikus hangulata, a tavasszal virágba boruló mandulafák illata, az őszi túrák során felfedezett megannyi érdekes látnivaló és nevezetesség titkai, valamint a téli Balaton forralt boros korcsolyázásainak örömteli pillanatai együtt adják a Balaton esszenciáját, a felejthetetlen élményeket, melyek miatt beleszerettem a Balatonba. 

Szeretném mindezeket Neked is megmutatni. Ha velem tartasz, tudni fogod, hogy merre indulj el, mit érdemes megnézni, és hogy hová ülj be finomakat enni. Tarts velem, és elhozom neked a Balaton esszenciáját! 

Kövess itt is!

Facebook

Megosztás

Programajánló

Spuri Öböl Félmaraton

Spuri Öböl Félmaraton Program kezdete: március 23.
Program vége: március 23.
Település: Keszthely
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Program: sport/verseny, mind

Balatongyöröki Borfesztivál

Balatongyöröki Borfesztivál Program kezdete: július 19.
Program vége: július 22.
Település: Balatongyörök
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Program: gasztro/boros/sörös, mind

Karácsonyváró napok Tihanyban

Karácsonyváró napok Tihanyban Program kezdete: december 01.
Program vége: december 17.
Település: Tihany
Régió: Balatonfüred környéke
Megye: Veszprém
Program: gasztro/boros/sörös, kulturális, egyéb, mind

Bor- és Csemegeszőlő fesztivál

Bor- és Csemegeszőlő fesztivál Program kezdete: augusztus 16.
Program vége: augusztus 19.
Település: Vonyarcvashegy
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Program: gasztro/boros/sörös, mind

Györöki Bor & Dal Fesztivál

Györöki Bor & Dal Fesztivál Program kezdete: augusztus 10.
Program vége: augusztus 12.
Település: Balatongyörök
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Program: gasztro/boros/sörös, zenei, mind

Veszprém Séta

Veszprém Séta Program kezdete: január 22.
Program vége: december 30.
Település: Veszprém
Régió: Veszprém környéke
Megye: Veszprém
Program: kulturális, egyéb, mind

Hőlégballonos sétarepülések a Balatonnál - Balaton Ballooning

Hőlégballonos sétarepülések a Balatonnál - Balaton Ballooning Hónap: április, május, június, július, augusztus, szeptember, október
Település: Hévíz
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Program: egyéb, mind
Sport & Élmény: mind

Adventi Programok Hévízen

Adventi Programok Hévízen Program kezdete: december 01.
Program vége: december 23.
Település: Hévíz
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Program: mind, gasztro/boros/sörös, kulturális, zenei, egyéb

Balatonfüredi Borhetek

Balatonfüredi Borhetek Program kezdete: augusztus 10.
Program vége: szeptember 02.
Település: Balatonfüred
Régió: Balatonfüred környéke
Megye: Veszprém
Program: gasztro/boros/sörös, mind

Balatoni Hal- és Borünnep | Füredi Pünkösdölő

Balatoni Hal- és Borünnep | Füredi Pünkösdölő Program kezdete: május 18.
Program vége: május 21.
Megye: Veszprém
Régió: Balatonfüred környéke
Program: gasztro/boros/sörös, mind
Ünnepek & Alkalmak: Pünkösd

ESÉLYEK ÉS REMÉNYEK – KI NYERHETI IDÉN A KÉKSZALAGOT

2016.06.23.

A Kékszalag abszolút győzelem elérése sok csapat álma. Akik újonnan épült vagy frissen importált hajóval törekszenek az elsőségre, azok egy része még nem ismert, vagy akár maga a hajó sincs ilyenkor még készen. A meglévő, ismert, győzelemre képes darabok kisebb-nagyobb átalakításait is jórészt még homály fedi ilyenkor, tulajdonosaik titkolóznak.

Nem utolsósorban pedig érkezhet versenyképes külföldi kihívó is. Tavaly svájci csapat győzött, 2010-ben egy német hajó és kormányosa vitte el a pálmát. Éppen tegnap derült ki, hogy ugyanez a kormányos – igaz, most egy magyar hajóval – idén is indul.

Idén a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj a szokásosnál is izgalmasabb versengést hozhat az abszolút elsőséget illetően. A többtestű hajók győzelme szinte teljesen biztos, őket csak nagyon extrém körülmények esetén lehet legyőzni, mert számuk egyre nő, és egyre jobban vitorláznak.

Fifty-Fifty

Az esélyesek számba vételekor az élre kívánkozik a kétszeres győztes és rekordtartó Fifty-Fifty, Józsa Márton hajója. Az ötven láb hosszú vitorlás teljesen magyar tervezésű és kivitelű (Pauger Carbon), sőt egészen egyedi ötlet alapján (Paulovits Dénes) építették.

Jellegzetessége, hogy két, egymás mellett, a katamarántestekre állított árboccal vitorlázik. 2012-ben – szinte az első vízreszállása alkalmával – gyenge szélben is azonnal megdöntötte a Nemere II. 57 éves időrekordját, majd ebből a legközelebbi alkalommal, 2014-ben immár jó szélben újabb három és fél órát faragott le. Jelenleg 7 óra 13 perc 57 másodperccel tartja a Kékszalag-rekordot. A csapat továbbra is nagy esélyese a versenynek. 2015-ben a jórészt gyenge szélben a svájci Safram legyőzte ugyan, de a többiek akkor is, a neki kedvezőtlen szélben is mögé szorultak.

Ha sokat lesz mérsékelt vagy közepes szél, feltehetően verhetetlenek lesznek. Ha teljesen megáll a szél, majd épp hogy fújni kezd, a kisebb, könnyebb ellenfelek esélye nagyot nő.

Az esélyeiket növeli, hogy Józsa Mártont volt olimpikon, sokszoros magyar bajnokokból álló összeszokott csapat segíti, akik a feladatok hatékony megosztását a Wild Joe hatvanlábas offshore versenyhajón már évek óta gyakorolják.

RSM-DTM Hungary – GC32

Ha erős szél fúj a pálya nagy részén, akkor a GC32 típusú szárnyalásra képes uszonnyal hajózó RSM-DTM Hungary katamarán gyorsabb lehet náluk, ahogy azt Vándor Róberték a Kenese-Keszthely rekord elhódításával bizonyították. Van erős szélre rövidebb, gyenge szélre hosszabb árbocuk, és így gyenge szélben nem lesznek akkora hátrányban a nagyobb ellenállást jelentő ívelt uszonnyal, mint korábban. Sokat edzettek, és képesek tartósan a víz felett reptetni a hajót, ha erős a szél.

Sokak szerint a Balatonon a hagyományos (azaz nem-szárnyaló) többtestűek esélyesebbek, mert a Kékszalagon ritkán fúj az egész vízterületen erős szél. Márpedig a GC-32-es foilos, vagyis kellő felhajtóerő esetén a szél alatti hajótestet szárnyashajó módjára is a víz felszíne fölé emelő ívelt uszonnyal vitorlázó kéttestű. Ám ha a felhajtóerő kevés, olyankor a teljes terjedelmében víz alá merülő különleges uszony ellenállása nagyobb a hagyományosnál, vagyis fékezi a hajót.

Artemis – Décision 35

Keveset láttuk versenyezni a balatoni nagyhajós futamokon a tizenegyszeres Kékszalag-győztes Litkey Farkast és csapatát. De van most már győzelemre esélyes többtestű hajója. 2015-ben egy Décision 35-öst, az egykor Banque Populaire, majd Artemis néven versenyzett hajót vásárolták meg a Balatonra. A D35-ös a Genfi-tó sikertípusa. Rendre ilyen hajók nyerik az ottani tókerülőt, a Bol d’Or Mirabaud-t. 2016-ban a versenyt a Ladycat nevű D35 nyerte, de az első kilenc hajó is ugyanilyen típusú volt, s csak tizedik helyre érkezett a 2015. évi Kékszalagot elnyerő Safram, egy Ventilo M1 katamarán. A 2009-ben épült Artemis a legfiatalabb az osztályában.

Tavaly a csapatot egy szerencsétlen árboctörés hátráltatta a felkészülésben, idén ilyen probláma nem volt. Litkeyék sokat készültek, a csapat összeszokott, így most is komoly eredmény várható tőlük.

Black Jack – SL33

Nagy R. Attiláék az SL33-as katamaránnal bő két éve hajtanak a Balatonon és egyre gyorsulnak, több balatoni versenyt megnyertek. Maga a hajó, a Black Jack szerzett már a Kékszalagon második, velük a fedélzeten harmadik helyet, és eddigi meneteihez képest is van benne még sebességpotenciál. Nagy reményeik elsősorban gyenge szélben lehetnek a mindösszesen 750 kilós hajóval. Június elején bejelentették, hogy a hajót a sokszoros Tornado világbajnok és katamaránspecialista, a német Roland Gäbler kormányozza majd, aki 2010-ben már megnyerte a versenyt egy Ventilo 28-assal. Az ő jelenléte és tapasztalata nyilván növeli az esélyeiket.

Extrém 40-esek

2010-ben már rajtoltak a Balatonon Extreme 40 típusú katamaránok, ráadásul olyan világsztárok kormányzásával, mint Roland és Andreas Hagara vagy Mitch Booth. Éppen csak nem fújt akkora szél, hogy érvényesíthessék sebességfölényüket, és legyőzte őket egy kisebb, könnyebb Ventilo 28-as, a NaturAqua, a szintén sokszoros világbajnok német Roland Gäbler kormányzásával.

Most két hajó is magyar tulajdonba került és a Balatonra költözött. Ehhez feltehetően hozzájárult az is, hogy az évek óta zajló Extreme Sailing Series versenysorozaton ezt a típust a GC32-esre váltották, és a használthajópiacon aránylag kedvező áron jelentek meg ezek az amúgy méregdrága rohanógépek.

A tavaszi balatoni versenyeken két csapat kergette egymást Extreme 40-ek fedélzetén, amelyeket dr. Kaiser Kristóf illetve Rauschenberger Miklós kormányzott. Utóbbi számos alkalommal hajtott a Kékszalag győzelemre az egytestű korszakban a Principessa Libera csapatát vezetve, majd még akkor is, amikor már a többtestű hajók uralkodtak az élen. Most már ő is katamaránozik.

Rapidophen – Ventilo 28

Van egy kisebb katamarán, egy Ventilo 28-as is a Balatonon. A korábban Gemini névre hallgató, újabban Rapidophenként versenyző hajót idén is az egyik legtapasztaltabb magyar katamarános Váradi-Szabó János kormányozza majd, de a rövidebb vízvonalú kisebb hajónak csak nagyon gyenge szélben lehet esélye a nagyobb többtestűekkel szemben. Ők is erre számítanak, amit a tavaly meghosszabított árboc és megnövelt vitorlafelület is bizonyít.

Győzelmi potenciáljukat idén is bizonyították már az Évadnyitó megnyerésével. Igaz azon a versenyen előttük vitorlázott Kaiser Kristóf csapata, de egy pályajelet hibásan kerültek, és a futamuk érvénytelen lett. A Rapidophen lényegében olyan, mint a 2010-ben győztes NaturAqua.

NaturAqua – Ventilo 28

Talán idén is rajthoz áll a 2010-es győztes, amelyet 2014-ben – amikor a Fifty-Fifty új rekordot futott – Andreas Hagara kormányzott a második helyre. Érdekesség, hogy azon az erősszeles Kékszalagon a Siófok-Keszthely távot, amely szakaszon az élmezőnynek a legkedvezőbb irányból és erővel fújt a szél, nem a Fifty-Fifty vagy a Szigligeti-öbölben végig szárnyaló RSM DTM Hungary teljesítette a leggyorsabb, hanem a NaturAqua.

Fekete lovak

Ha Kékszalag, akkor soha ne feledkezzünk meg a még nem ismert, nem látott esélyesekről!

Nem pusztán a külföldről érkező ellenfelekre kell gondolni. A Kékszalag a teljes magyar vitorláséletet fejlődésre serkenti. Számos hajó épült a magyar hajóépítő műhelyekben kifejezetten azért, hogy a Kékszalagot megnyerje. Ezzel a hajóépítés, a mesterek fejlődését is folyamatosan ösztökéli a nagy tókerülő.

A Pauger Carbon műhelyben készülőben van a Fifty-Fifty kistestvére, kicsit rövidebb testekkel, de hasonlóan a testeken álló két árboccal, könnyebb kivitelben és számos apró módosítással, újítással. Elkészül-e időben, milyen legénységgel versenyez majd, és nekik mennyi idejük lesz a különleges hajóval edzeni még a rajt előtt?

És vajon még hol rejtőzik, készül még más esélyes kihívó?

Ezek megszokott, és ilyenkor még megválaszolhatatlan kérdések.

Egytestű hajók

Az egytestűeknek szinte semmi esélyük a jobb többtestűek ellen, de azért érdekes lesz a küzdelmük, hiszen 2014-ben a Raffica Libera is megdöntötte az ősöreg Nemere-rekordot, és többen javítanák meg az ő csúcsukat is.

Idén is nagy harc várható a két balatoni Libera, a Raffica és a Principessa, illetve az átalakított, felújított, kikönnyített, sokszoros győztes Lisa között.

Ők az élmezőny, a krém, de a Kékszalagon idén is több, mint ötszáz olyan hajó is részt vesz, amelyeknek nincs esélyük az abszolút győzelemre. Ám ők is szerezhetnek érmet, kupát, hiszen a Kékszalgon több, mint harminc hajóosztályban és kategóriában hirdetnek eredményt, a szépszámú különdíjakról nem is szólva.

Emellett mindenkié a kaland, az embert próbáló feladat, a Balaton körülvitorlázása a legrövidebb úton a 155 kilométeres Balatonfüred – Kenese – Siófok – Tihany – Keszthely – Tihany – Balatonfüred pálya teljesítésével, kikötés és külső segítség igénybevétele nélkül, maximum 48 óra alatt.

forrás: kekszalag.hu


>>> megnézem a programleírást <<<

vissza

Hozzászólások