NONSTOPBALATON.HU

A BALATON ESZENCIÁJA

Éjjel-Nappal Balaton

Az Éjjel-Nappal Balaton online turisztikai magazin friss hírekkel látja el és érdekes cikkekkel szórakoztatja a Balaton iránt érdeklődőket. Elősegíti a választást azok számára, akik szállást,  étkezési lehetőséget keresnek, átélnék a helyi gasztro-élményeket, vagy kikapcsolódnának egy zenei, kulturális programon, esetleg részt vennének egy sporteseményen, vagy egy wellness pihenésen.

Kövess minket!

Facebook

Megosztás

Milyen az időjárás Balatonon?

Októberi programok

Legnépszerűbb cikkek

Partnereink

Programajánló

Spuri Balaton Szupermaraton Maraton+

Spuri Balaton Szupermaraton Maraton+ Program kezdete: március 22.
Program vége: március 25.
Település: Siófok
Régió: Siófok környéke
Megye: Somogy
Program: sport/verseny, mind

Dér Kupa

Dér Kupa Program kezdete: november 04.
Program vége: november 04.
Település: Balatonkenese
Régió: Veszprém környéke
Megye: Veszprém
Program: sport/verseny, egyéb, mind

Halloween-i "tökös" programok a Balatonnál

Halloween-i "tökös" programok a Balatonnál Program kezdete: október 07.
Program vége: november 04.
Program: egyéb, mind, gasztro/boros/sörös, kulturális, sport/verseny, zenei
Ünnepek & Alkalmak: Halloween
Hónap: október, november

Veszprém Séta

Veszprém Séta Program kezdete: január 22.
Program vége: december 30.
Település: Veszprém
Régió: Veszprém környéke
Megye: Veszprém
Program: kulturális, egyéb, mind

KóBor Túra

KóBor Túra Program: gasztro/boros/sörös, egyéb, mind
Régió: Káli-medence környéke
Megye: Veszprém
Hónap: április, május, június, július, augusztus, szeptember, október, november, január, december, február, március

Spuri Balaton Szupermaraton

Spuri Balaton Szupermaraton Program kezdete: március 22.
Program vége: március 25.
Település: Siófok
Régió: Siófok környéke
Megye: Somogy
Program: sport/verseny, mind

Kultkikötő

Kultkikötő Program kezdete: január 01.
Program vége: december 31.
Kult. & Szórakozás: mind, szabadtéri színp.
Program: kulturális, művészeti, zenei, mind
Megye: Somogy
Hónap: szeptember, október, november, január, december, február, március, április, május, június, július, augusztus

Szakvezetés a Tihanyi-félszigeten

Szakvezetés a Tihanyi-félszigeten Település: Tihany
Régió: Balatonfüred környéke
Megye: Veszprém
Program: egyéb, mind
Kirándulás: túra/séta, mind

Balaton Sound

Balaton Sound Program kezdete: július 04.
Program vége: július 08.
Település: Zamárdi
Régió: Siófok környéke
Megye: Somogy
Program: zenei, mind

Hőlégballonos sétarepülések a Balatonnál - Balaton Ballooning

Hőlégballonos sétarepülések a Balatonnál - Balaton Ballooning Hónap: augusztus, szeptember, október, április, május, június, július
Település: Hévíz
Régió: Keszthely környéke
Megye: Zala
Program: egyéb, mind
Sport & Élmény: mind

Az első balatoni gőzhajót 170 éve bocsátották vízre (MTI)

2016.09.20.

Százhetven éve, 1846. szeptember 21-én indult meg a balatoni gőzhajózás, amikor a balatonfüredi kikötőből kifutott első útjára a Kisfaludy lapátkerekes gőzhajó. Ebből az alkalomból az MTVA Sajtó- és Fotóarchívuma összeállítást készített.

A balatoni gőzhajózás eszméjét elsőként Hertelendy Károly Zala vármegyei alispán vetette fel 1837-ben, a balatonfüredi fürdő panaszkönyvébe írt feljegyzésében. Az angolból lett magyar földbirtokos, John Paget, azaz Paget János 1839-ben hazai tapasztalatairól írt, angol nyelvű könyvében azt fejtegette, hogy a Balaton hatalmas víztükre kihasználatlan lehetőség. A közvélemény figyelmét Kossuth Lajos 1842 júliusában, balatonfüredi nyaralása során írott, a Pesti Hírlap hasábjain megjelent fürdőlevele irányította a kérdésre, amelyet saját jól felfogott érdekükből a part menti birtokosok is szorgalmaztak. 1844-ben egy osztrák vállalkozó akart monopóliumot szerezni a balatoni gőzhajózásra, ezért Hertelendy és az ügyet felkaroló Széchenyi István gróf, “a legnagyobb magyar” belekezdett a hazai gőzhajózási társaság szervezésébe. Széchenyi a Lánchíd építését vezető Adam Clarkkal együttműködve három gépgyártól is kért ajánlatot, a kikötők ügyében tárgyalt a vármegyékkel, és aláírásokat gyűjtött a társaság részvényeire. Ugyanakkor a Festetics család, amely só- és postaszállító vitorlásokat, kompokat üzemeltett a tavon, elutasította a tervet, és nem volt hajlandó a Balaton térképét kiadni.

A Balaton Gőzhajózási Társaság 1845. december 27-én Pesten tartotta meg előkészítő ülését, az alapszabály tervezetének elkészítésével – miután a Hertelendy által fogalmazott változatot nem fogadták el – Kossuthot bízták meg. Széchenyi 1846. április 2-án jelentette meg Balatoni gőzhajózás című röpiratát, amely hangsúlyozta a gőzhajózás jelentőségét, kapcsolatát az idegenforgalommal, vízszabályozással, halászattal, iparosodással, munkahelyek teremtésével, és említést tett a Balaton-Duna csatornáról is. Néhány nappal később, 1846. április 5-én Széchenyi elnökletével megalakult a Balaton Gőzhajózási Társaság, 60 ezer forintos alaptőkével.

A Kisfaludy névre keresztelt első hajó előállítási költségeit a részvények árából fedezték. A 40 lóerős gőzgép Angliában, a Penn gyárban, a hajótest – miként a Füred és Keszthely névre keresztelt két rakhajó (uszály) is – az Óbudai Hajógyárban készült, és Triesztből, illetve Óbudáról lovakkal vontatták Füredre. A Kisfaludyról Jókai, Garay és Eötvös Károly is írt, s jóllehet minden Balaton-ábrázoláson szerepelt, keveset tudunk róla. Csak négy képe maradt fenn, ezek sem túlzottan pontosak, műszaki adatait egyetlen forrásból ismerjük. (A szakirodalomban sokáig az 1869-ben átépített gőzös adatai szerepeltek.)

Az 50 méter hosszú, 5 méter széles és csaknem három méter magas, 300 férőhelyes, 200 tonna teherbírású gőzös kormánya függőleges tengely körül forgott, a hajótest vasból, a felépítmény fából készült. A Kisfaludy rendkívül elegáns, de igen drága hajó volt, megépítése a tervezettnél sokkal többe került. A fényűző szalon berendezését Széchenyi felesége, Crescence ízlése szerint alakították ki: fehér és arany belső burkolattal, mahagóni oszlopokkal, tükrökkel díszítve, a hajón ebédlőterem és könyvtár is volt.

A Kisfaludyt 1846. szeptember 21-én, Széchenyi ötvenötödik születésnapján bocsátották vízre. Balatonfüredről Kenesére vezető első útját egy óra alatt tette meg. Október végén még egy háromnapos próbaút következett, a gépet fával fűtötték, mert szenet nem lehetett beszerezni. A menetrend szerinti közlekedés 1847. március 29-én kezdődött, ez a rendszeres balatoni hajóközlekedés születésnapja. A hajó Alsóörs, Keszthely, Kenese és Füred kikötői között járt, feltételes megállóként szerepelt Boglár, Fülöp, Badacsony, Fonyód és Szántód. A menetidő 6-8 óra, a viteldíj I. osztályon 2, II. osztályon 1,20 Ft, III. osztályon pedig 40 krajcár volt. Az utasok főként a nyaralók közül kerültek ki, a szegényebbek csak az országos vásárok idején szálltak hajóra. Igazi kikötők nem lévén az utasokat eleinte ladikon vitték a partra vagy a mólókhoz. Felmerült a járat meghosszabbítása a kis-balatoni Hídvégig, így a Kisfaludy az országos kereskedelmi forgalomba is bekapcsolódhatott volna, de ez a sekély víz és a fenékpusztai híd miatt nem volt lehetséges.

A forgalom alacsony maradt, a hajók alig szállítottak árut, a vállalkozás nem termelt hasznot. A szabadságharc idején a Kisfaludy lett volna István nádor és Jellacic találkozójának színhelye, de tiszttársai a horvát bánt nem engedték fel a hajóra. A harcok idején többször szállított csapatokat és hadianyagot, ekkor a két uszályt kétoldalt mellé kötötték, a lövedékek elleni védelemül gyapjúval töltve meg őket. 1849 augusztusában a Kisfaludy szállította Noszlopy Gáspár katonáit a déli partról Balatonfüredre.

Széchenyi idegösszeomlása miatt 1848 szeptemberétől nem foglalkozott közügyekkel, de a társaság éléről csak 1855-ben váltották le. A Balatont 1861-ben a Déli Vasút megépülése hozta közelebb a világhoz, a Kisfaludy 1863-tól jobbára már csak Siófok és Balatonfüred között közlekedett. Az első balatoni gőzöst 1887-ben bontották szét, a Balaton Gőzhajózási Társaság is feloszlott. A balatoni gőzhajók száma azonban látványosan megszaporodott, köszönhetően az 1888-ban létrejött Balatontavi Gőzhajózási Részvénytársaságnak.

A Kisfaludy gőzhajó | fotó: orszagalbum.hu

forrás: hirbalaton.hu

vissza

Hozzászólások